Reklam
Tarih : 2025-09-02 16:42:40

Gedik Yatırım: Satışlar yıllık bazda güçlü olsa da bir miktar ivme kaybı mevcut

Gedik Yatırım’ın raporunda Otomotiv Distribütörleri ve Mobilite Derneği’nin (ODMD) verilerine göre, Ağustos ayında Binek Araç (PC) satışları yıllık yüzde 19 artışla 82,2 bin adede (Tem25: 84,2 bin), Hafif Ticari Araç (LCV) satışlarının ise yüzde 7 düşüşle 19,4 bin adede ulaştığı belirtildi. Raporda şu değerlendirmelere yer verildi:

“Hafif Araç (LV: PC+LCV) satışları yıllık yüzde 13 artarak 101,7 bin adet seviyesine çıktı. (Tem25: 107,7) Öte yandan; aylık bazda bir miktar aşağı normalleşme (Binek: -2yüzde , Hafif Ticari: -17yüzde ) mevcuttur. Geçtiğimiz ay da yüksek Haziran ayı bazının etkisiyle momentum kaybı ile aylık yüzde 9 daralma görmüştük. (Binek: -4yüzde , Hafif Ticari: -22yüzde )

Son dönemdeki ÖTV artışlarının ardından, Ağustos satışlarında momentum kaybı gözlendi. Çoğu markada aylık bazda daralma yaşanırken; Dacia, BMW, Mercedes, Honda ve Audi görece dirençli bir performans sergiledi. Asyalı markalar da ivme kaybederek aylık sıralamalarda üst sıralarda yer alamadı; bu da önceki dönemlerdeki hâkimiyetlerinin zayıfladığına işaret ediyor. Bu tablo, rekabetçi baskıların yüksek seyrini koruduğunu ancak başlıca oyuncular arasındaki dinamiklerin değiştiğini ortaya koyuyor.

Renault, Ağustos ayında da en çok satan marka konumunu koruyarak pazar liderliğini sürdürdü ve 2025’in ilk 8 ayı itibarıyla toplam satışlarda da zirvedeki yerini aldı. Renault’nun ardından Fiat, Ford, VW, Toyota, Peugeot, Opel, Hyundai, Citroën ve BYD sıralandı.

Elektrikli binek araçların pazar payı yüzde 18,5 seviyesine yükseldi (8A24: yüzde 8,4 - 7M25: yüzde 18,1 - 2024: yüzde 10,7). Hibrit araçların payı da güçlü bir artışla yüzde 26,3 seviyesine ulaştı (8A24: yüzde 15,7 - 7M25: yüzde 26,8 - 2024: yüzde 18,8). Elektrikli araçların hızlanan benimsenme süreci, tüketici tercihlerinde yapısal bir değişime işaret etmekte ve alternatif güç aktarma sistemlerinin daha geniş bir müşteri tabanı tarafından giderek daha fazla kabul gördüğünü göstermektedir. Ancak, asgari ÖTV oranlarının yüzde 10’dan yüzde 25’e yükseltilmesinin bu dönüşümün kısa vadeli hızını sınırlayabileceğini düşünüyoruz.

SUV segmenti, perakende satışlarda ağırlığını korusa da yıllık bazda hafif düşüşle toplam satışların yüzde 62,8’ini oluşturdu (8A24: yüzde 55,5 - 2024: yüzde 56,8).

C (kompakt) segmentinden D (orta-üst) segmente kayış durmuş görünürken, B (giriş) segmentinin payı 8A24’teki yüzde 30,9 seviyesinden 8A25 itibarıyla yüzde 25,4’e geriledi. Buna karşılık, D segment payı yüzde 9,5’ten yüzde 14,1’e yükseldi. Ancak, D segmentinin payı 5A25 itibarıyla ulaştığı yüzde 15,9’luk zirveden gerileyerek bir miktar normalleşmeye işaret etti.

TOGG’un perakende satış hacmi Ağu25’te yıllık bazda yüzde 108 artışla 1,2 bin adede ulaşırken, 8A25’teki yıllık yüzde 42 artışla 21,1 bin adede yükseldi. Güncellenen ÖTV oranları ve fiyat eşiklerine bağlı olarak yapılan son fiyat artışlarının, önümüzdeki aylarda TOGG’un satış ivmesi üzerinde baskı oluşturabileceğini düşünüyoruz.

BYD’nin perakende satışları Ağu25’te yıllık bazda 37 katına çıkarak 8A25 itibariyle binek otomobil segmentinde 7. sırada yer aldı (Ağu25: 12. Sıra). Ancak, fiyat artışlarının ardından sıralamadaki konumunda bir miktar yavaşlama gözlemliyoruz.

Doğus Otomotiv (DOAS TI, Endeksin Üzerinde Getiri, TL250.78/pay) Perakende satış hacmi (Skoda’nın özkaynak yöntemiyle konsolidasyonu dahil) yıllık bazda yüzde 1 iyileşse de (Skoda hariç: +yüzde 3) aylık bazda yüzde 9 (Skoda hariç: -yüzde 10) daraldı. Binek otomobil satışları (PC) yıllık yüzde 1 düşüşle (aylık -yüzde 4) 11,9 bin adede gerilerken, hafif ticari araç (LCV) satışları yıllık yüzde 17 artışla (aylık -yüzde 33) 1,5 bin adede yükseldi. Volkswagen (VW) markalı binek otomobil satışları ise yıllık yüzde 6 yükselişle (aylık -yüzde 2) 5,6 bin adede geriledi. (Nötr)

Ford Otosan (FROTO TI, Endekse Paralel Getiri, TL109.86/pay) Perakende satış hacmi, yüksek baz etkisiyle yıllık bazda yüzde 15 düşüş (aylık -yüzde 28) gösterdi. Binek otomobil satışları yıllık yüzde 26 daralışla (aylık -yüzde 29) 1,7 bin adede gerilerken, hafif ticari araç satışları yıllık yüzde 11 düşüşle (aylık -yüzde 28) 5,2 bin adede geriledi. (Negatif)

Tofaş (TOASO TI, Endekse Paralel Getiri, TL239.39/pay) FCA markaları satış hacmi (PSA markaları hariç) yıllık bazda yüzde 15 düşüş (aylık -yüzde 8) ile 9,8 bin adede geriledi. PSA markalarının satış hacmi ise FCA markalarının aksine; güçlü şekilde yıllık yüzde 13 artış (aylık -yüzde 8) gösterdi. 2Ç itibarıyla finansallara tam konsolide edilen FCA ve PSA markalarının birleşik performansına bakıldığında, binek otomobil satışlarında toparlanma (+yüzde 8 yıllık, -yüzde 12 aylık) gözlenirken, hafif ticari araç (LCV) satışları yüksek baz etkisiyle belirgin bir daralma kaydetti (yıllık -yüzde 10, aylık +yüzde 2) (bkz. sayfa 2). Sonuç olarak, Tofaş’ın toplam satış hacmi (FCA+PSA) yıllık yüzde 1 artış gösterirken aylık yüzde 8 düşüşle 26,6 bin adet oldu. (Nötr)”

  Hibya Haber Ajansı

© Copyright 2025 enezhaberler.com.tr Tüm Hakları Saklıdır.
Web sitemiz Hibya Haber Ajansı Abonesidir.